Stelian Tănase „Cu filmele lui Sergiu Nicolaescu trecutul croit de propaganda regimului a căpătat un chip”


Politologul Stelian Tănase cu o analiză interesantă despre modul în care a fost modelat „omul nou”.

Comunismul dorea crearea unui om nou care să nu mai fie legat de valorile religioase sau politico – democratice, ci de cele comuniste. Impunerea modelului omului nou, preluat din creștinism și introdus în comunism, a fost o încercare de reconstrucție socială, ideologică și chiar religioasă a societății, în cazul de față a celei românești în a doua jumătate a secolului XX.

Iată acum două fragmente relevante din analiza „fenomenului Sergiu Nicolaescu” realizată de Stelian Tănase.

Cu filmele lui Nicolaescu trecutul croit de propaganda regimului a căpătat un chip. A fost o parte importantă din așa zisa epopee națională, care zidea cultul lui Ceaușescu. ” Omul nou” a fost modelat mai mult de asemenea filme spectaculoase decît de anostele plenare ale CC al PCR. Trebuia să credem că scenariul, ficțiunea de pe ecran era adevăr curat. Chiar așa se întîmplase în istorie. Ni se livra un drog. Pe scurt, Mihai Viteazu era de fapt Ceaușescu. (…)

Nicolaescu a fost o piese esențială în angrenajul propagandistic al regimului. Ceaușescu și-a dorit o epopee națională care să îl infățișeze ca pe un continuator al politicii domnitorilor, care să îi confere o anumită legimitate (lipsă). Îi oferea și un alibi despotismului său de tip feudal. Textele partidului le regăsim astfel rostite de multe personaje – de la Mihai Viteazu la Mircea cel Bătrîn, la comisarul Miclovan. etc. Un singur exemplu – sintagma “cu mîinile curate” este luată din plenara CC PCR din aprilie 1968, cînd Pătrășcanu a fost reabilitat. S-a pretins atunci de la tribună că trebuie să construim comunismul cu mîinile curate, nu cum o făcuse Dej, cu miinile pline de sînge. Ceaușescu era astfel înfățișat ca liderul care avea miinile curate. Replica este servită de Ilarion Ciobanu lui Nicolaescu in filmul cu același titlu Cu miinile curate într-un București care arăta ca un Chicago în timpul lui Al Capone. Asemenea ex. de mistificare sunt nenumărate în filmele lui Nicolaescu&Popovici. (…)

https://www.stelian-tanase.ro/omul-nou-eroul-din-epopeea-nationala/

4 răspunsuri

  1. Asa este. Comunistii au rafinat istoria -prin filme- si Nicolaescu a jucat un rol esential. Am revazut recent Actorul si Salbaticii. Desi nu stiu cine l-a facut (nu, nu cred ca Nicolaescu) m-am amuzat si enervat de lasitatea comunistilor. Am vazut o scena necenzurata. Atit erau de lasi incit si numele lui Constantin Tanase si al teatrului Carabus sunt schimbate. Iar acrtorul apare atacat de legionari cind de fapt a fost atacat de securisti dupa unele glume anti-rusesti.

    Apreciază

    1. Marius Silvesan | Răspunde

      Cred că mai degrabă au mistificat istoria decât au rafinat-o.

      Apreciază

  2. Sergiu Nicolaescu a făcut și filme altfel. Oglinda este interesant și bazat pe date destul de obiective, Regele Mihai nu a negat povestea din film. Regizorul i l-a arătat și a cerut observații. Singurele observații: Tânărul Rege din film fumează cam mult… Osânda e un film bun, plus Orient Express. Fără a face compromisuri, nu te acceptă epoca în care trăiești. Și acum se fac concesii, nimic nou. Nimeni nu poate fi obiectiv la nivelul absolut. Așa putem contesta pe oricine. Dor Iisus a fost fără păcat. regia de la Revoluție (loviluție, 1989) a fost făcută de Nicolaescu. Unii, cei mai mulți, au fost bucuroși de schimbare. Acum libertatea s-a transformat în altceva, religia falsei libertăți. Stelian Tănase face afirmații și lansează unele idei care-i convin pentru cariera sa politică. Interesant ce a scris și despre Tolstoi…

    Apreciază

    1. Marius Silvesan | Răspunde

      Nu stiu ca Stelian Tanase sa fie implicat in politica si nici interesat de o cariera politica. Este om de cultura, scriitor.

      Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.