Revista „Time”, 1 ianuarie 1990: „Scînteia puţin probabilă a unei revoluţii”


Update 01.01.2019, ora 18.58

Eu zic sa fim lucizi si sa nu inghitim pe nemestecate aceste mituri despre Tokes – un colaborator dovedit al ‘organelor’ (Chuck Colson inghite si al aceeasi gogoasa rasuflata in cartea lui The Body). Tokes cel adevarat este nationalistul fanatic, si persecutorul salbatic al crestinilor autentici (precuma betanistii) din propria lui biserica. Un om care si-ar vinde si mama, daca ar avea ceva de cistigat din asta. Daca aveti indoieli, intrebati-o pe nevasta-sa, care dupa decenii de casatorie n-a mai suportat si a plecat de linga acest monstru hidos. Dumnezeu cu mila.

Dănuț Mănăstireanu

“Nici măcar zidurile închisorii nu vor putea să ascundă de ochii lumii ceea ce este nobil şi bun” își încheia Revista “Time” din data de 1 ianuarie 1990 articolul despre pastorul reformat Laszlo Tokes și evenimentele din decembrie 1989.

Blogul lui Marius Mioc

Continui înfăţişarea unor articole din presa străină despre revoluţia românească cu un articol apărut în revista „Time” din 1 ianuarie 1990. Articolul, scris de John Greenwald şi intitulat „Scînteia puţin probabilă a unei revoluţii”, vorbeşte despre Laszlo Tokes. Articolul conţine unele greşeli: de pildă Timişoara nu aparţine Transilvaniei, ci Banatului, între 1940 şi 1944 doar o parte din Transilvania a trecut în stăpînire ungară, episcopia reformată a dorit să-l transfere pe Tokes într-o parohie din Nordul României, nu din Sud. În 1 ianuarie 1990, cînd a fost publicată revista, se aflase despre soarta lui Tokes, dar articolul a fost scris anterior, la momentul respectiv neştiindu-se unde se află pastorul. Prezint mai jos tălmăcirea articolului:

Scînteia puţin probabilă a unei revoluţii

Ca preot al bisericii reformate maghiare din oraşul transilvănean Timişoara, pastorul Laszlo Tokes pare o persoană care e puţin probabil să iniţieze o revoluţie. Dar Tokes, 37 de ani, avea…

Vezi articolul original 629 de cuvinte mai mult

Reclame

2 răspunsuri

  1. Tokes a fost un nationalist (poate si iredentist) ungur mai mult decit un pastor crestin luptator pt drepturile credinciosilor, din cite am constatat si eu; aici-s de acord cu DM. De aici si pina a-l face un monstru hidos e cam departe. L-am intilnit o singura data la conferinta religioasa in Ungaria. M-a amuzat adulatia cu care l-au primit ugurii. Nevasta-mea si un grup de tineri au colindat la casa pastorului in Dec 19, 89 fiind alungati apoi de militie. Ea si grupul lor au plecat; cei care-au ramas au avut de suferit. Asupra lor s-a tras. Piata Maria fiind mica, cei din spate incercau sa vada ce se intimpla iar cei din fata incercau sa fuga. Oamenii se calcau in picioare potrivit Europei Libere de la acea data. Cred ca cei ce-au incercat sa provoace o revolutie s-au folosit de nemultumirile sustinatorilor lui Tokes; faptul ca era ungur era un avantaj international. In plus, ungurii sunt mai solidari decit roamanii. I-as da mai mult credit lui Colson (scuze pt ca amintirile mele despre cartea sa sunt vagi acum). Chiar daca a ingitit gogorita Tokes -cum spune DM- teza lui principala ramine. Adica doar in jurul unei credinte religioase se putea declansa o revolutie intr-un stat dictatorial. Singura ideologie idependenta de cea oficiala era cea crestina. Politic vorbind, nu se putea gasi o alternativa ideologica ideologiei comuniste pt ca nu aveam acces la mijloacele de comunicare in masa. „Conspiratorii” daca vor fi existat au realizat ca trebuie ceva mai mutl decit nemiultumirile legate de alimentatia si frig. Iata de ce Tokes a devenit pt ei un prilej excelent. Cred ca Colson e mai complex ca sa ma exprim simplist.
    PS- La multi ani tututror!

    Apreciază

  2. Am gresit data, era Dec, 16. Interesant mi s-a parut ca Chuck Colson o pomeneste in cartea sa si pe d-na Neli Iovin (fosta dir adj la liceul baptist, arad) si daca nu na lasa memoria si pe P. Negrut, Pt cei mai tineri, C Colson a fost o figura importanta in miscarea evanghelica ’80-90 alaturi de Falwell, etc. Chuck a fost sef de cabinet la pres Nixon (singurul presedinet demisionar). El a fondat Prison Fellowship. Din pricina lui Nixon, Chuck a facut puscarie unde s-a intors la Dumnezeu fiindca un senator s-a oferit sa execute restul sentintei in locul lui, Chuck avind ceva probleme familale. Deh! Era o vreme cind in politica americana erau crestini adevarati.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: