Bookfest 2016 – lansare de carte: Ioan T. Morar, Sărbătoarea corturilor


Sâmbătă, 4 iunie 2016, de la ora 14 la standul Polirom din cadrul Târgului international de carte, Bookfest 2016, de la București are loc lansarea cărții lui Ioan T. Morar, Sărbătoarea corturilor.

image

Invitat la acest eveniment este Mircea Mihăeiș. Moderatorul lansării va fi George Neagoe.

image

Anunțuri

7 răspunsuri

  1. Ii doresc succes lui IT Morar (Biju) cu aceasta carte. Abia am primit-o si n-am apucat sa citesc. Am cunoscut bine grupul de existenta caruia se foloseste. Am inteles ca aceasta carte este fictiune si nu documentar. Am avut rezerve fata de acest demers din mai multe motive. Unul din ele e acela ca acest grup religios nu este neaparat caracteristic evanghelicilor. Dar, daca este fictiune, e o alta poveste. Ca unul care a crescut in biserica baptista, „Biju” cunoaste desigur viaata naostra din comunism. Inca odata succes. Am sa citesc si eu cartea desigur.

    Apreciază

    1. Marius Silvesan | Răspunde

      Urmează să primesc și eu cartea cu autograf de la I T. Morar și să o citesc. Nu știam că autorul a fost în biserica baptistă, dar acest lucru i-a fost de ajutor în acest proiect. Știu că în perioada comunistă evanghelicii doreau să emigreze în Occident nu să treacă la o altă confesiune similară dpdv al doctrinei. În ceea ce privește convertirea la iudaism, acest lucru este caracteristic anilor ’90 din câte cunosc.

      Apreciază

  2. Nu se poate sa nu stiti ca multi baptisti au trecut la penti. Tatal lui Biju a fost la Seminar si a fost pastor prin anii 60 (cred c-a opierdut dupa arondare). Biju a frecvnatat biserica pina pe la liceu. Dupa Revolutie am auzit ca freecventeaza frecvent biserica in Bucurest; in interviu se declara credincios ceea ce m-a bucurat…. Povestea grupului lui Jan Gligor nu e chiar cum o scrie dl. Morar, dar cartea e fictiune, deci e OK. Am scris pe blogul d-luiStanciu. Jan et co au fost exclusi la Sighetul Marmatiei pt vorbirea-n limbi (propria declaratie). Au fsot acceptati in ‘ 69 in biserica baptista Arad-Sega unde s-a facut o trezire intre tineri. Au aparut conflicte cu aripa dogmnatica, Uniune/Departament,etc. Nefiind membri li s-a cerut sa plece. Au acceptat dar n-au aderat la penti declarind ca nu sunt penti. Erau carismatici. Au locuit impreuna avind totul „de obste” ca primii crestini, Apoi au tinut Simbata (un fel de penti de ziua a-7a) fara a deveni membri la adventisti iar apoi au incetat sa mai tina Simbata. Adepti ai unei escatologii originale, au urmat apoi intentia de-a evnagheliza pe evrei. Au resusit sa adereze la Sinagoga din Arad unde au formato coralul Talmud Tora. Sarbatoreau literalmente Sarbatoarea Corturilor (titlkul cartii). In tot acest timp au existat ca o grupare aparte. Au emigrat in Israel unde se declara iudei crestini. Cred in dl. Isus si copiii lor s-au botezat in Numele Sfintei Treimi prin decizie prorie; totusi frecventeaza Sinagog. Jan si citeva doamne din grup nu s-au adaptat si s-au repatriat. Jan a murit acum vreo 14 ani la cca 60 ani, etc, etc,\

    Apreciază

    1. Marius Silvesan | Răspunde

      Foarte interesant traseul acelor credincioși, dar nu știu dacă putem vorbi de faptul că trecerea la penticostali o caracteristică a baptiștilor în perioada comunistă. Știu că au fost mișcări de trezire în cadrul bisericii baptiste și că au apărut fracțiuni cu reprezentanții din partea comunităților și Uniunii precum și cu Departamentul Cultelor.

      Apreciază

  3. Multi baptisti in Transilvania au trecut la penticostali; sunt locuri unde biseirici intregi cu banci cu tot au fost incorporati. Nu stiu ce procent a fost. Aveti dreptate, au fost si miscari de trezire; Jan et co au aparut la apusul miscarii trezitilor din anii ’60. Pastorul nostru a fost mai ingaduitor … motiv pt care el este catalogat de dr. Bunaciu ca nefiind bun doctrinar. Nu era drept; in final el insusi le-a reprosat invatatura. Intr-un fel ei nu si-au pastrat promisiunea. Pastorul le-a cerut sa nu propage aceste idei, el declarind ca le respecta experienta personala. Pina la urma ei au facut „convertiti” -incalcind promisiunea- si problema s-a complicat; povesti lungi. In situatii din astea se amesteca si oameni de nimic si Securitatea…. e mai complicat.
    PS- E interesant ca despre miscarea trezitilor nu se prea scie. Am gasit in documentele Secu publicate in Pasi. Aparuta in Transivlania (jud Zalau, si Cluj, Mures- in maii multe locuri) miscarea a juns pina in Goletz, Banat. Aici s-ar fi pocait jumatate din sat. Urmare a aceste treziri din Goletz -se zice – Domnul i-a chemat in lucrare pe doi viitori pastori, regretatul Iosif Stefanut si Belciu Busuioc. Poate il facem pe fr. Busuioc sa scrie despre aceasta miscare.
    PS 2- N-ati gasit in documente referiri despre miscarea trezitilor?

    Apreciază

    1. Marius Silvesan | Răspunde

      Nu am studiat problema trecerii baptiștilor la penticostali și nu mă pot pronunța. Am niște lucruri și discuții pe această temă, dar nu aprofundate. Cunosc cazuri în care trecerea nu s-a realizat într-un mod corect. În perioada de după revoluție cred că situația stă altfel decât în perioada comunistă și avem tineri baptiști care au trecut la penticostali.

      Apreciază

  4. Ca istoric dvs stiti mai bine importanta cunoasterii istoriei. Ca om de biserica pe mine ma intereseaza viata spirituala a membrilor/bisericilor. Ce bine ar fi dac-am invata din istorie? Sunt destul de batrin sa stiu ca tinerii n-o vor face. Dumnezeu m-a maturizat prin confuzia si luptele vs grupul lui Jan. Am invatat din reactiile pozitive si negative de-atunci; m-am intor la DOmnul prin Jan si totusi l-am parasit. M-am gindit la experienta noastra cind au aparut conflictele pe bloguri vs Strajerii. As fi vrut sa le spun sa nu repete gresilile noastre din criza prin care am trecut. In Arad exista acum o grupare de tineri care traiesc intr-un „kibutz” la figurat. Ei nu vor invata din asta. Sunt copii buni care cautau mai multa spiritualitate (cum zice dl Morar) si care au gasit-o pe internet. Biserica lor baptista nu i-a dat afara. Ar putea insa invata ambele tabere din experienta noastra cu Jan, Privind retrospectiv, s-a meritat sa arunci totul in aer din intentia buna a unei spiritualitati superioare? Rupturi ale bisericilor/familiilor? S-au meritat? PE de alta parte, biserica ar trebui sa stie sa-i trateze pe tienrii acestia ccu respect, fara ridicul. Unii sunt sinceri. Grupul actual nu are de-a face cu Jan ci ei au fost influentati de al treilea val carismatic si in special de un predicator din Singapre parca. Riscul lor e si mai mare ca al nostru pt ca ei ii cunosc doar virtual pe mentorii lor. Asemanatori au fost strajerii desi in final liderul lor l-a visitat pe cel din Africa de Sud desi la inceput se jurau ca n-aveau legatura. Eram foarte tinar. Ce m-a salvat? L-am admirat pe Jan si nu stiam ce sa cred: el vorbea de minuni discreditind biserica mea baptista (contrar promisiunii facute pastorului) cum ca acolo e doar invatatura omeneasca din Seminar si nu e puterea Duhului Sfint. Numai ca Jan a avut lumina de la Domnul sa tina Simbata, iar dupa vreo 2 ani tot Domnul i-a spus sa n-o mai tina ci sa se inchine duminica. Am invatat de la RW sa nu dau asa mare importanta diferentelor doctrinare si in acelai timp am ramas baptist. Dumnezeull Scripturii nu era un fel de uite popa nu e popa. Oamenii care se lasa orbiti de un lider cu charisma nu mai isi folosesc mintea. Ce-ar putea face bisericile? Sa ofere modele ale umblarii cu Domnul. Baptistii anilor ’60 umblau cu DOmnul; ei nu erau doar oamenii ai cartii (Biblia) si si ai trairii. Ei nu clamau minunile clamate de penti/carismatici dar umblau cu DOmnul. Am avut in familie exemple, am vazuti altii -batrini sau tineri- si l-am vazut pe pastor. In plus am citit (inclusiv pe RW) si am cautat sa-L cunosc si eu pe Domnul. Iata de ce fascinatia unora a disparut. Ir minuile clamate eru unele doar mitologice. Virtualul spititual e mult mai periculos; toti sunt frumosi si trucati pe youtube. In realitate? Gresim daca raminem doar oameni ai cartii pt ca litera omoara; dar ne ratacim cu siguranta daca suntem doar ai experientei sau primordial ai experientei. Nu ma astpt sa ma asculte cineva; sunt un anonim. Istoria ne-ar putea ajuta pt ca Kierkegard are dreptate; „viata terebuie traita privind inainte dar nu poate fi inteleasa decit privind inapoi” (approx). Din pacate, daca ne trezim la 60 de ani ca am gresit nu mai putem face altceva decit sa ne pocaim. Timpul? L-am pierdut!
    Scuze pt lungul mesaj. O duminica placuta!
    PS- Unii din grupul initial al lui Jan s-au intors in biserica baptista. Motivele sunt diferite.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: