Declarații și reacții în mediul evanghelic față de cazul Iosif Țon- Srtrăjerii (VII)


În cadrul acestei sinteze veți regăsi puncte de vedere interesante exprimate de către Caius ben Obeada, Alin Cristea și Vasilică Croitor

Iosif Ţon şi doctrine baptiste by Ionel Ghiță on Dâmbovița Evanghelică (23 decembrie 2010)

Iosif Ţon şi doctrine baptiste de Caius ben Obeada- http://www.voxdeibaptist.com/editorial_dec10.htm

Iosif Țon și doctrinele baptiste from Vox dei baptist   by Caius ben Obeda (10 decembrie 2010)

Pentru prima dată în peste şapte ani de publicare a Publicaţie de Apologetică Baptistă schimbările teologice a fratelui Ţon m-au tulburat în aşa măsură că a trebuit să aştept să se liniştească atmosfera spiritualităţii evanghelice, ştiind că după un cutremur aşa de mare o să fie şi altele mai mici care vor continua să aducă tulburare. Unii sau pronunţat imediat împotriva lui Ţon fără să fi cunoscut sau înţelegând natura schimbării teologice. Unii au sărit la arme, atacând persoana Ţon, fără să fi luat în considerare contribuţia pe care a făcut-o baptiştilor după revoluţie. Alţii l-au atacat datorită noii apartenenţe la mişcarea Baptistă „carismatică” Străjerii. Ţon justifică alianţa cu Străjerii în urma schimbării teologice care s-ar fi dezvoltat sub ochii tuturor, pe care prea puţini au înţeles-o sau priceput-o. Baptişti, Penticostali, Creştini după Evanghelie, teologi, pastori şi oameni de rând şi-au spus cuvântul. Am citit zeci de mesaje pe multe situri, unii scriind cu bun simţ, alţii cu răutate, alţii sau simţit că trebuiau să întărească ideile altora, pe când mulţi au rămas în tăcere, întrebându-se noi cu cine suntem, şi cu cine rămânem. În astfel de timpuri, cunoaşterea Scripturilor şi a doctrinelor te ajută să rămâi pe picioare.

 


Mișcarea străjerilor este o mișcare baptistă? from Istorie evanghelică by Marius Silveșan (23 decembrie 2010)

În timp ce mă documentam pentru sinteza despre cazul Țon-Străjerii am găsit un articol interesant al lui Caius ben  Obeada pe Vox dei Baptist unde autorul pune în paralel afirmațiile lui Iosif Țon cu cele ale doctrinei baptiste. (…) În acest context am remarcat în cadrul articolului menționat și o afirmație referitoare la mișcarea străjerilor față de care nu știu cum să mă relaționez:

Alţii l-au atacat datorită noii apartenenţe la mişcarea Baptistă „carismatică” Străjerii.

Cum eu nu am cunoștință de faptul că mișcarea străjerilor ar fi baptistă și nici nu sunt teolog m-am gândit să lansez următoarea întrebare: Este mișcarea străjerilor o mișcare baptistă?

Mișcarea Străjerilor este una baptistă? discuție cu Alin Cristea pe messenger (23 decembrie 2010)

Marius Silveșan: mișcarea străjerilor este baptistă?
Alin Cristea: nu
Alin Cristea: interdenominațională
Alin Cristea: liderii sunt baptiști
Alin Cristea: Strajerii au spus de câteva săptămâni ca nu sunt carismatici și că sunt mișcare interdenominațională

 


Cronici mondene (32) Trupul Domnului e… multicolor (!) from Vindecătoru by Răsvan Cristian (21 decembrie 2010)
Cine a fost cuminte și nu s-a dus la carismatici după Iosif Ţon, a primit în dar o carte de ecumenism şi de patristică.

 

 

Răspunsul lui Iosif Țon dat Consiliului Uniunii Baptiste from România Evanghelică by Alin Cristea (21 decembrie 2010)

Comunicatul Consiliului Uniunii Baptiste din 8 decembrie 2010 a fost afișat în 14 decembrie 2010 pe site-ul Uniunii Baptiste. Răspunsul lui Iosif Țon a fost afișat pe site-ul Mișcării Străjerilor în 17 decembrie 2010. A apărut mai înainte pe blogul lui Petru Lascău în 14 decembrie, adunînd pînă acum aproape 200 de comentarii.

 

 

Și Ciprian Simuț minte from România Evanghelică by Alin Cristea  (21 decembrie 2010)

Ciprian Simuț: “Iosif Țon s-a dezis de ce înseamnă fi baptist.”
Nu este adevărat. Iosif Țon NU s-a dezis de ce înseamnă [a] fi baptist.

 

 

 

 

De ce am scris despre Țon și străjeri? from Răscumpărarea memoriei by Vasilică Croitor (23 decembrie 2010)

Ţin să fac această precizare şi vreau să fiu bine auzit: Cazul Țon/Străjeri mi-a atras atenția și am intrat în aceste discuții pentru că este relevant mai degrabă pentru biserica penticostală decât pentru cea baptistă.

 Cred că noi, penticostalii, ne-am depărtat de izvor în anii în care Biserica nu s-a putut organiza și dezvolta în mod liber, sub călăuzirea Duhului Sfânt.
 Cred că noi, penticostalii, am fost rupți și de mișcările de înnoire din lumea întreagă, prin care s-au împrospătat bisericile care au continuat să creadă în darurile Duhului.
 Cred că trezirea care s-a produs între credincioșii baptiști și penticostali asociați cu străjerii ne obligă pe noi, penticostalii, să ne evaluăm mai serios poziția noastră în ceea ce privește practica lucrării Duhului. Avem o mărturisire de credință unitară, dar în practică există discrepanțe serioase în interiorul mișcării penticostale române.
 Cred că nouă, penticostalilor, ne lipseşte vinul cel nou mai mult ca oricând, iar burdufurile cele vechi nici nu ar putea să țină vinul nou, chiar și dacă ar fi revărsat azi.
 Cred că istoria noastră ne arată că trebuie să reformăm în multe privințe rânduiala și practicile din bisericile noastre, nu doar să îi descoperim pe informatori. Mișcarea străjerilor ilustrează faptul că atunci când poporul lui Dumnezeu se roagă, este posibilă o mișcare a Duhului chiar și atunci când instituțiile și regulile omenești rămân înțepenite.

Acesta este crezul meu.

 

 

Decembrie în Oradea from România Evanghelică by Alin Cristea (23 decembrie 2010)

În ultimele două săptămîni am avut ocazia să particip, parțial sau integral, la unele evenimente publice care au avut loc în Oradea (și Băile Felix), cele mai multe dintre ele în context confesional evanghelic. Iată mai jos o amplă retrospectivă.

Conferința străjerilor de post și rugăciune Băile Felix 2010. Foto Alin Cristea

STRĂJERII

A fost subiectul ultimelor săptămîni. Va fi în continuare. Cazul Iosif Țon rămîne unul dintre momentele istoriei recente, mai mult sau mai puțin jenante, a evanghelicilor români.

Străjerii au avut o conferință de post și rugăciune în 10-12 decembrie 2010 la Hotelul Padiș din Băile Felix. Am fost sîmbătă seara pentru două-trei ore. Din cîte știu, sînt singurul care a oferit pe Internet poze de la conferința Străjerilor.

(…) Când am ajuns, am bătut și eu din palme vreo 2 minute (atmosfera era incendiară!), de am transpirat și a trebuit să cobor în holul hotelului, să mă răcoresc. La sfîrșitul întîlnirii, cînd tinerii au mai stat să asculte muzică (și s-au zbîțîit), mi-am făcut și eu un chef, pe care îl aveam de mulți ani, să bat din tamburină.(…)

 

Am sacrificat predica lui Emil Bartoș pentru a ajunge la sfîrșitul întîlnirii lunare a Străjerilor.

Întâlnirea lunară a străjerilor decembrie 2010 în Biserica Penticostală Speranța din Oradea. Foto Alin Cristea

STRĂJERII ÎN SPERANȚA

După mai bine de 2 ore, am mai găsit circa 60 de oameni la Biserica Penticostală Speranța (cea mai frumoasă biserică de-a pocăiților din Oradea, fără stîlpi în mijloc, cu culori calde, luminoasă, spațioasă și, în același timp, intimă), gata în continuare de rugăciune, de cîntare (înfocată), de îmbărbătare și părtășie.

 

 

Uimirea zilei – 22 decembrie 2010 from România Evanghelică by Alin Cristea (24 decembrie 2010)

“Respect poziția Uniunii Baptiste pentru că este o autoritate rânduită de Dumnezeu!” – comentariu Constantin Avădani pe blogul lui Daniel Lucescu

Da’ de unde!

Uniunea Baptistă nu este “autoritate rânduită de Dumnezeu”!

Uniunea Baptistă este organul național de REPREZENTARE a Cultului Creștin Baptist din România. Este o formă de ASOCIERE a bisericilor baptiste din România.

Conform principiului autonomiei, unul dintre cele 6 principii enunțate la începutul Statutului Cultului Baptist, bisericile baptiste se organizează și funcționează în mod AUTONOM.

Și dacă tot a apărut chestiunea “autorității”, să lecturăm și din pagina 8:

“În anul 1612, pastorul baptist Thomas Helwys îi scria regelui Angliei, Iacob I:

‘Regele este un om muritor, și nu Dumnezeu; de aceea nu are nicio putere asupra sufletelor nemuritoare ale supușilor săi… Religia este o problemă între om și Dumnezeu. Lăsați-i să fie eretici, turci, evrei sau orice altceva. Regele nu va răspunde în locul lor înaintea lui Dumnezeu. De aceea, regele nici nu poate fi judecător între Dumnezeu și om.’

Baptiștii consideră că libertatea religioasă este inalienabilă și irevocabilă și că nicio altă libertate nu este în siguranță acolo unde nu este libertate religioasă.”

Anunțuri

2 răspunsuri

  1. […] Declarații și reacții în mediul evanghelic față de cazul Iosif Ț… Fri Dec 24, 2010 10:14 am În cadrul acestei sinteze veți regăsi puncte de vedere interesante exprimate de către Caius ben Obeada, Alin Cristea și Vasilică Croitor Iosif Ţon şi doctrine baptiste by Ionel Ghiță on Dâmbovița Evanghelică (23 decembrie 2010) Iosif Ţon şi doctrine baptiste de Caius ben Obeada- http://www.voxdeibaptist.com/editorial_dec10.htm Iosif Țon și doctrinele baptiste from Vox dei baptist   […] […]

    Apreciază

  2. […] Declarații și reacții în mediul evanghelic față de cazul Iosif Țon- Srtrăjerii (VII) — 1 comment […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: