Ce sunt baptiștii – protestanți sau neoprotestanți? – Marius Silveșan


Astăzi, 31 octombrie 2017, când se celebrează 500 de ani de Reformă protestantă, reiau un material publicat în numărul din septembrie 2015 al Revistei România Evanghelică în care discut despre originea baptiștilor având ca punct de pornire disputa protestant – neoprotestant.

În ce curent religios putem să-i încadrăm pe baptiști și care sunt argumentele pro sau contra unei încadrări a baptiștilor la neoprotestanți sunt întrebările la care ne propunem să răspundem. În ceea ce privește folosirea termenului neoprotestant pentru a-i încadra pe baptiști, Dorin Dobrincu îl consideră ca fiind o etichetă improprie pentru acest grup religios din punct de vedere doctrinar, cu atât mai mult cu cât el nu este unul eterogen.

În lucrarea Bisericile Creștine Baptiste din România între 1944-1990 Ioan Bunaciu folosește termenul mișcări evanghelice pentru a defini ceea ce generic numim biserici neoprotestante. Sintagma de neoprotestantism a fost importată din spațiul german, iar conceptul de neoprotestantism este prea vag, fapt care permite încadrarea din punct de vedere teologic a unor denominațiuni care au puține lucruri în comun, afirmă Dorin Dobrincu în articolul „Religie și putere în România. Politica statului față de confesiunile (neo)protestante, 1919-1944”.

O clarificare din punct de vedere teologic și doctrinar este adusă de către profesorul universitar Otniel Bunaciu. În cadrul articolului „Identitatea baptiștilor din România, o moștenire ce poate fi reinvestită”, Otniel Bunaciu precizează

faptul că folosirea termenului de neoprotestanți pentru a-i încadra pe baptiști, folosit adesea în România, este incorectă. „Strict vorbind, această încadrare nu este adevărată deoarece neoprotestantismul este un curent teologic care s-a dezvoltat în Germania în secolul al XIX-lea, curent cunoscut și sub numele de teologie liberală. Având o învățătură care îi încadrează în mișcarea evanghelică, baptiștii nu aparțin gândirii neoprotestante, ci mai degrabă protestanților evanghelici. Probabil, cei care folosesc termenul neoprotestant îl folosesc pentru a arăta că baptiștii aparțin unei mișcări mai târzii din cadrul Reformei.”

Afirmația conform căreia baptiștii sunt protestanți este susținută și de pastorul și profesorul universitar Marius Cruceru, care menționa în cadrul unui interviu acordat lui Cristian Bădiliță (publicat sub titlul „Baptiștii nu sunt o sectă” în Cristian Bădiliță, Otniel Vereș, Biserici, secte, erezii? Dialoguri fără prejudecăți despre marile tradiții creștine) că „baptiștii au apărut ca o mișcare desprinsă în aparență din Reforma radicală.” Faptul că li se spune neoprotestanți este greșit deoarece ei sunt protestanți.

Un punct de vedere diferit se găsește în lucrarea lui Iosif Țon, Credința adevărată, unde autorul consideră ca fiind corectă încadrarea baptiștilor la neoprotestanți deoarece „au dus protestantismul mai departe decât ceilalți protestanți prin introducerea botezului adulților și separarea bisericii de stat.” Un alt element în favoare încadrării baptiștilor la curentul neoprotestant este în opinia autorului citat faptul că avem asemănări doctrinare între baptiști, penticostali, creștini după Evanghelie și adventiști. Iosif Țon consideră că prin asemănările doctrinare dintre baptiști și celelalte culte evanghelice menționate anterior, a căror doctrină și apariție le datăm din secolul al XIX-lea, îi putem considera și pe baptiști ca fiind neoprotestanți.

O explicare mult mai clară a asocierii dintre baptism și neoprotestantism în România este cea prezentată în cartea lui Petre Hldachi-Brucovineanu, Fațetele reale ale sectelor religioase, apărută la Editura Politică în anul 1983. Conform autorului cărții menționate, deși baptiștii sunt protestanți și au apărut în secolul XVI, ei se încadrează în curentul neoprotestant „datorită perioadei de pătrundere în țara noastră, respectiv pe la mijlocul secolului al XIX-lea”. Opinia autorului este relevantă prin menționarea faptului că încadrarea se datorează nu doctrinei, ci momentului în care baptiștii au intrat în contact cu statul și cu Biserica Ortodoxă în spațiul vechiului Regat, deși protestantismul era prezent în spațiul românesc încă din secolul al XVI-lea.

Prin urmare, baptiștii sunt protestanți din punct de vedere al doctrinei, iar încadrarea lor în curentul neoprotestant s-ar datora faptului că ortodoxismul românesc a intrat în contact cu această confesiune în secolul al XIX -lea. De altfel, în România termenul neoprotestant are alte conotații decât în Occident, iar în documentele și legile din perioada 1919-1944 pe care le-am consultat în diferite arhive nu am regăsit încadrarea baptiștilor în curentul neoprotestant. Acest fapt poate să conducă către ideea că acest termen s-a impus în limbajul românesc începând cu a doua jumătate a secolului XX, la aproape un secol de la recunoașterea de către autorități a primei biserici baptiste din Vechiul Regat în anul 1856.

Anunțuri

9 răspunsuri

  1. Sincer, nu stiu cind a aparut termenul de neoprotestant in comunism. Noua ne-a placut pt ca nu acceptam termenul de secta si eram cult legal recunoscut de stat („cultele neoprotestante cum ne numea uneori propaganda comunista”). De unde l-or fi luat comunistii? Habar n-am. Literatura ante-belica ne facea pocaiti si secte pocaite. Termenul de evanghelic nu era folosit in Ro ante-revolutie…. decit pt bisericile luterane germane din Ardeal care se descriau ca „biserica evanghelica germana”. Antribuindu-ne termenul de evanghelici, am fi creat confuzie.

    Apreciază

    1. Marius Silvesan | Răspunde

      Si totuși, la începutul anilor 50 când se formează o alianță a cultelor neoprotestante, in paranteza fie spus, aceasta se formează ca urmare a unei direcții date de la Comitetul Central al Partidului Comunist, se utilizează termenul “evanghelic”. Numele organizației era Federația Reprezentativă a Cultelor Evanghelice din RPR

      Apreciază

  2. N-am stiut de chestia din anii ’50. Niciodata n-am stiut provenienta termenului de neoprotestant. Un misionar american a fost foarte curios crezind ca e un nou curent intre protestanti. Mai trebuie spus ca si crestinii dupa evanghelie isi spuneau intre ei „evanghelici”. Termenul de evanghelica a devenit popular dupa revolutie… probabil importat din America.

    Apreciază

  3. Petre Hldachi-Bucovineanu e dus cu pluta. Dacă ortodocșii au pătruns în America în sec. XIX înseamnă că sunt neo-ortodocși sau neo-istorici? 🙂 Istoric vorbind baptiștii sunt protestanți. În același timp sunt și evanghelici, nu doar prin teologie și valori, ci și prin asociere, întrucât au fost fondatori ai Alianței Evanghelice la mijlocul secolului al XIX-lea. Dar tot fondatori au fost și luteranii, reformații, presbiterienii, metodiștii, congregaționaliștii… deci termenul de evanghelic nu privește nici el strict „neoprotestanții” așa cum sunt percepuți în România. De altfel, adventiștii n-am auzit să fi fost membri ai Alianței Evanghelice Mondiale. Corect ar fi ca baptiștii să fie încadrați drept protestanți de factură evanghelică, având în vedere că biserica anglicană e biserică protestantă dar are o facțiune anglo-catolică și una anglo-evanghelică.

    Apreciază

    1. Marius Silvesan | Răspunde

      Mulțumesc pentru precizări !

      Apreciat de 1 persoană

  4. […] Ce sunt baptiștii – protestanți sau neoprotestanți? – Marius Silveșan […]

    Apreciază

  5. […] că baptiștii nu sunt o confesiune religioasă apărută în secolul XIX. Vezi și articolul Ce sunt baptiștii – protestanți sau neoprotestanți? – Marius Silveșan, articol în cadrul căruia prezint câteva opinii referitoare la identitatea baptistă. Menționez […]

    Apreciază

  6. A republicat asta pe Persona și a comentat:

    In limba engleza exista o simtagma care suna astfel: ‘words create worlds’. Terminologia nu este un soi de joc lingvistic facil si lipsit de miza, ci ea a fost folosita adesea ca instrument politic sau religios.
    Aceasta realitate este ilustrata perfect de istoria introducerii si utilizarii ca arma politica si ideologica (de catre regimul comunist) si agresiv apologetica (de catre autoritatile eclesiastice ortodoxe).
    Vom reveni mai pe larg la acest subiect in introducerea volumului Omul evanghelic. O explorare a comunitatilor protestante romanesti, care se apropie curind de publicare.
    Pina atunci, iata aici citeva consideratii importante publicate de istoricul baptist Marius Silvesan.

    Apreciază

  7. […] Ce sunt baptiștii – protestanți sau neoprotestanți? – Marius Silveșan […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: