Europalibera.org: Din vremurile războiului rece. Ivan Deneş vs. Richard Wurmbrand


Document din Arhiva CNSAS

Articolul de față folosește mai multe documente din Arhiva CNSAS si SIE care fac referire la Richard Wurmbrand. Unul din aceste documente este un raport către Direcția I -a a Securității în care apare și numele pastorului Richard Wurmbrand.

Într-un raport pentru Securitate, din aprilie 1972, Ivan Deneş îl etichetează pe pastorul Richard Wurmbrand drept „un element odios”. În acelaşi raport, agentul extern comunică poliţiei politice detalii despre acţiunea de influenţare a lui Gerhard Möckel (1924–2004), pastor evanghelic luteran originar din România, stabilit în Berlinul occidental, asemenea lui Deneş. Tot acolo se precizează că Möckel a înregistrat discuţia cu Deneş pentru a folosi informaţiile furnizate în vederea „demascării” şi „compromiterii” lui Wurmbrand.

http://www.europalibera.org

După ce am citit articolul, unul interesant de altfel, mi-am dat seama care sunt aspectele tratate în cadrul acestui material.

  1. Personajul principal este pastorul luteran Richard Wurmbrand, închis de comuniști timp de 14 ani, care a ajuns ulterior în Occident unde prin intermediul mărturiei, discursurilor și literaturii memorialistice a relatat într-un mod mai mult sau mai puțin obiectiv ceea ce a îndurat în țară.

    În acțiunile sale publice, Wurmbrand s-a dedat deseori la exagerări, la deraieri teologice şi legende inventate pentru a da afirmațiilor sale o credibilitate mai mare.

  2. Datorită acțiunilor sale, Securitatea a căutat diferite mijloace prin care să-l combată. De la acțiuni în presă la persoane cu funcții de conducere în cadrul cultelor religioase din România și chiar încercarea de angajare a lui Ivan Deneș, care a participat la reeducarea deținuților, ca și redactor la Radio Europa Liberă vorbim de modalități și mijloace de denigrare a lui Wurmbrand și influențarea pozitivă a diferitelor personalități și entități din Occident cu privire la imaginea României. De remarcat și faptul că crearea unor legende despre Wurmbarnd au continuat și după Revoluția din Decembrie 1989 prin intermediul presei sau a literaturii memorialistice.

    În jurul lui Wurmbrand s-au ţesut o sumedenie de legende, care, odată cu descătuşarea presei, au fost răspîndite mai ales în perioada post-comunistă prin intermediul unei literaturi memorialistice îndoielnice sau prin articole publicate în ziare care ignorau toate regulile deontologiei jurnalistice. De o largă răspîndire se bucură legenda potrivit căreia Wurmbrand ar fi fost salvat în puşcărie de către muribundul Valeriu Gafencu. În loc s-o folosească el însuşi, Gafencu i-ar fi oferit lui Wurmbrand streptomicina, salvîndu-i astfel viaţa (cf. Ioan Ianolide, Întoarcerea la Hristos. Document pentru o lume nouă. Cuvânt înainte de Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Editura Christiana, Bucureşti, 2006, pp. 154-178).

  3. Se amintește și de episodul controversat al salvării de la moarte al lui Wurmbrand cu ajutorul Streptomicinei primită de Gafencu, dar și de cea referitoare la convertirea lui la ortodoxie, ambele respinse de către Mihai Wurmbrand, fiul lui Richard Wurmbrand, fapt care în lipsa unor documente care să dovedească altceva sunt pure speculații și aserțiuni false.

    Într-un volum intitulat, Sfântul închisorilor. Mărturii despre Valeriu Gafencu adunate şi adnotate de monahul Moise. Cuvânt înainte de arhiepiscopul Andrei, Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 2007, p. 171, se susţine că Wurmbrand s-ar fi convertit în detenţie la religia ortodoxă. O aserţiune similară, tot falsă pe care o respinge cu vehemenţă fiul pastorului în 2009, a fost răspîndită şi într-o revistă şi apoi pe internet. Acolo se susţine că ultima dorinţă a pastorului ar fi fost să devină ortodox (cf. Ioana Maria, opinii, în: Formula AS, nr. 730, 2006).

 

Articolul scris de cei de la Radio Europa Liberă se poate citi la adresa http://www.europalibera.org

7 răspunsuri

  1. Interesant. Nu ma surprinde. RW a fost considerat cel mai mare dusman al RO. Dupa el s-au trimis multi reprezentati religiosi, securisti. Pe seama sa circula mutle zvonuri grozave; e normal pt un om c-o viata exceptionnala. Unele sunt- culmea- adevarate pt ca Dumnezeu a insotit viata lui Richard si a sotiei sale intr-un mod providential. In comunism, chestia cu streptomicina se punea pe seama relatiilor sale printre fostii comunisti si nu pe seama lui Gafencu. Chestia cu trecerea sa la ortodoxie e o gogorita intersanta. Prin contrast, a aparut in presa romana ideea cum ca regretatul Ioan Alexandru ar fi trecut la baptisti. L-am intilnit cu vreo 5 luni inainte de moarte; cu toate simpatiile sale pt evanghelici, IA a ramas tot atit de ortodox ca intotdeauna. Pe RW l-au vizitat multi evanghelici pina la sfirsitul vietii; oameni de mare credibilitate si colegi de puscarie. Desigur ortodocsii nu vor crede; dar acesti oameni se tem prea mult de Dumnezeu ca sa fi ascuns aceasta convertire. Am petrecut si eu citeva zile cu RW. Richard a fost un ecumenic dar nu in sensul larg de astazi ci ecumenic in interiorul diferitelor confesiuni evanghelice. … Nu e de mirare ca pe seama sa circula episoade neverosimile. A trait o viata de exceptie fara exagerari.
    PS- La un moment dat, RW a avut mari dificultati cu luteranii din Ro. „Treceti la baptisti” -l-a sfatuit regretatul pastor Cocean din Arad. „E pestele prea mare si balta prea mica” – i-a raspuns RW amuzat. Un RW ortodox ar fi fost respinse de … ortodoxie.
    -L-am auzit de multe ori spunind: „Cu baptistii ma botez, cu penticostalii vorbesc in limbi, iar cu adventistii tin simbata”…. Nu tot ce-a spus RW este digerabil de baptisti. De ex intr-una din scrierile sale considera gresita rebotezare adultior (in cazul celor botezati copii). In alte scrieri are exprimari extrem de dure la adresa trans-substantierii (era doar luteran!) si a „venalitatii clerului” . Desi luteran, RW spuena public: „totusi, catolicismul a dat sfinti mai mari decit protestantii”. Iar despre cei din inchisorile romanesti, RW spunea ca cei mai mari sfinti intilniti de el au fost N. Moldoveanu si un cleric reformat ungur (nu mai stiu daca Szliagi sau CortzogI).
    Prima predica post detentie a fost intr-o biseirca ortodoxa pt ca „baptisii si luteranii au fugit de mine” (sic). Ar fi fost interesant sa vezi un ecumensit crestin, evreu dupa nastere, ortodox, RW, dar era imposibil; cred ca asta poate sustine oricine l-a citit de-a lungul anilor, cunoscut sau ascultat. Richard a fost destul de greu de inteles/digerat.

    Apreciază

    1. Marius Silvesan | Răspunde

      Într-o anumită măsură Richard Wurmbrand este un mit, dar și un model pentru evanghelicii din România. Într-adevăr, episoadele cu streptomicina și convertirea la ortodoxie au generat dezbateri aprinse în unele medii, dar nu le putem considera decât legende. Sunt și unele aspecte istorice pe care încă nu le-am identificat. Mă refer aici la congresul cultelor din anul 1945 !?

      Apreciază

  2. Ar fi interesan sa gasiti docs de la congres. Eu nu dau 100% credit pe dcumentele comunistilre; le mai alterau. D-na Wurmbrand povesteste evenimentul si am auzit personal un martor, dl Iovin Mia din Chicago. El pretinde c-a auzit la radio interventia si ca ea a fost intrerupta cind RW a inceput a fi critic.
    PS- Despre documente? Dl Iovin a fost condamnat in lotul Moisescu. In raprotul despre comunism al lui Basescu, el lipseste desi exista fisa matricola si martori de la condamnare (eu insumi imi amintesc eliberarea sa in ’64 parca).

    Apreciază

  3. Wurbrand este un mit si pt ca el nu spune anumite lucruri. mama remarca f. ca nu spune nimic de cei 8 frati ai sai probabil pt a-i proteja. I-am reporsat ca nu scrie nimic de perioada de comunism si de studiile in Rusia. S-a amuzat apoi mi-a spus ca are o intelegere cu Iliescu ca el sa nu se amestece in politica iar Iliescu nu se va amesteca in misiunea sa (era inainte de scandaloasele alegeri din ’90). Despre familia sotiei spune c-a fost extermianta in lagar. Tot atunci mi-a povestiti ca unchiul lui Petre Roman care a luptat in Spania alaturi de tatal lui Petre, a fost tratat atunci in clinica din Paris a cumnatului sau (fratele Bintiei). Atunci am inteles -fara sa-mi fui spus- cum a obtinut el locul pt libraria Stefanus. Evreii se ajuta si sunt mari maestri la sforarii. RW a fost deosebit si prin metode; el nu s-a sfiit sa apeleze la oameni si metode controversate. Multi l-au criticat pt asta dar RW a trait in vremuri exceptionale motiv pt care i-a batut pe comunisti cu propriile lor arme. Dupa predica din biserica din Sibiu cind evanghelicii s-au scandalizar RW a spus: „n-au ortodocsii atitea icoane cite pot eu saruta de dragul lor”. Richard si-a permis libertati care socau in confesionalismul rigid al evangehlcilor din ’50-’60. Fie ca era bine sau rau, ele sunau altfel atunci decit astazi.
    Tzon povesteste cum ca dupa prima sa eliberare ar fi fost ascuns in apartemnetul unui medic al Seciuritatii ce provenea dintre baptisti; Iosif Tzon pretinde ca l-ar fi vizitat.
    In planul ideilor, RW n-a fost totdeauna la ca la batrinete cind predica doar despre dragoste. Am citit materiale dactilografiate din anii ’50-’60 si am ascultat benzi vechi de magnetofon alterate de vreme cu predici din tinerete. Richard a fost original; el n-ar fi putut fi digerat de ortodosi. Pavel Nicolescu (pastor pensionar baptist) a locuit o vreme in casa lui RW ca si tinar. El povesteste multe si vorbeste cu admiratie despre RW. Totusi, el mi-a spus ca RW n-a avut o linie teologica consecventa. Si n-a avut. Totusi a fost christocentric si a predicat clar mintuirea prin credinta dovedind evreilor ca Iisus este Hristosul. Celor ce l-au acuzat de water down theologie, le-a raspuns amuzat: „stati voi 14 ani in puscarie si veniti apoi sa va verific teologia”. Pt mine, ideea unui RW ortodocs este una amuzanta.

    Apreciază

  4. Documentarea multor povesti ce circula pe seama lui RW este imposiila si interesanta prin prisma concluziei ce s-ar desprinde. Mi-am adus aminte de-un document inedit, ziarul comunistilor Scinteia. La sfirsitul anilor ’70, oficiosul comunist publica o serie de articole cu carater istoric despre modul de apartitie al cultelor neoprotestnte in lume. Desi critice si anti-teiste, articolele se vroiau cu un ton mai sttintific-istoric. In acest cotnext, nu-mi amintesc detaliile, Scinteia il pomenea pe Richard Wurmbrand care ar fi „tradat UTC”-ul in perioada ilegalitatii. S-ar putea sa fie singura proba data public despre trecutul sau comunist. As fi curios daca vor aparea vreodata detaiil despre acel trecut. Folclorul evanghelic are referiri la acest trecut poate si din povestile lui RW.

    Apreciază

    1. Marius Silvesan | Răspunde

      Interesant acest aspect. Cred că mai multe detalii despre viața lui Wurmbrand au cei care au studiat dosarele de urmărire de la CNSAS.

      Apreciază

  5. […] Europalibera.org: Din vremurile războiului rece. Ivan Deneş vs. Richard Wurmbrand […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: